تعیین حد و مرز

تبلیغات

اعتیاد

وبلاگ-کد لوگو و بنر

تعیین حد و مرز

تعیین حد و مرز برای رفتار عضو معتاد خانواده یکی از مهمترین کارهایی است که خانواده او می توانند برای تامین آسایش و امنیت خود انجام دهند. این کار باعث می شود تا عزیز معتادتان بداند چه رفتارهایی برای شما قابل تحمل و پذیرفته است و شما برای زندگی کردن در کنار یکدیگر چه انتظاراتی از وی دارید. بعلاوه زمانی که فرد معتاد بداند که برای رفتارهایش حد و مرزی وجود دارد احتمال اینکه از حالت انكار خارج شده و به پاك شدن از اعتیاد تمايل پيدا كند بيشتر خواهد شد.

 

  • منظور از حد و مرز چیست؟
  • نمونه های حد و مرز
  • مزایای حد و مرز

 

منظور از حد و مرز چیست ؟

  • تعیین حد و مرز برای رفتارهای فرد معتاد به این معنی است که او بداند قوانين و مقرراتی برای زندگی در كنار خانواده وجود دارد و او اجازه ندارد تا هر کاری که دلش می خواهد را در محیط خانه انجام دهد.  برای بيشتر اعضای خانواده تعيين حد و مرز كار دشواری است چون ممكن است بی رحمانه و به دور از عشق و علاقه به نظر برسد. بسياری نيز حتی نمی دانند كه حق این را دارند تا برای رفتار عزيز معتادتشان در محيط خانه محدوديت و حد و مرز تعيين كنند. اما باید دانست که تعیین حد و مرز و وضع مقررات برای فرد معتاد، روشی است که به اعضای خانواده کمک می کند تا امنیت و آسایش زندگی خود را حفظ کرده  و از اثرات بیماری اعتیاد مصون باشند. برای فرد معتادی که رفتارها و عادات خطرناک و غیر مسئولانه ای از خود نشان می دهد، تعیین حد و مرز بسیار کارساز بوده و می تواند به اوکمک کند تا مسئولیت بیماری خود را بر عهده بگیرد. وقتی فرد معتاد متوجه شود که کلک ها و ترفندهای همیشگی اش دیگر موثر نیست و از این پس رفتارهای نادرست و مخرب او برای اعضای خانواده غیر قابل تحمل می باشد، احتمالا تصویر واضح تری از  وضعیتی که در آن قرار دارد و اینکه اعتیاد چه بلائی بر سر او و اطرافیانش آورده است به دست خواهد آورد. سر انجام زمانی که او با واقعیت بیماری خود روبرو شود، احتمال اینکه برای ترک اعتیاد و پاک شدن تصمیم بگیرد بیشتر خواهد شد. 
  • به کسانی که در جلسات انجمن های گمنام 12 قدمی حمایت از خانواده شرکت می کنند گفته می شود که تعیین حد و مرز برای رفتار فرد معتاد در واقع نوع صحیحی از نشان دادن  عشق و محبت نسبت به یک معتاد است و با آنکه این کار ظاهراً غیر عاطفی و بی رحمانه به نظر می رسد، اما در بلند مدت به نفع فرد معتاد تمام خواهد شد.  در تعیین حد و مرز، نوع عشق و محبتی که به فرد معتاد ابراز می شود متفاوت خواهد بود. مثلا شما به عنوان اعضای خانواده یک معتاد در گذشته بارها و بارها عزیز معتادتان را از مشکلات و گرفتاری ها نجات داده اید و از روی علاقه ای که به وی داشته اید نگذاشته اید که سختی های و عواقب بیماری اعتیادش را تحمل کند، در حالی که عشق و محبتی که به جای ترحم و دلسوزی، با  سخت گیری همراه باشد،  در بلند مدت بهترین روش برای کمک به عزیز معتادتان محسوب می شود. به  خانواده هایی كه در كنار فرد معتاد زندگی می كنند بارها ثابت شده است كه كمك کردن به فرد معتاد برای حل مشكلاتش، و نجات دادن او از چنگ اعتياد هرگز به نفع وی نبوده است. واقعيت اين است که، بهترين كمكی كه می توانيد به فرد معتاد و پاك شدن او انجام دهيد همين تعيين كردن حد و مرز و محدوديت برای رفتارهای او است. محبت و عشق سخت گيرانه است كه باعث می شود تا او از انكار بيماری اعتياد خارج شده و واقعيت شرايطی كه در آن قرار دارد را بپذيرد.
  • با تعيين حد و مرز برای رفتار عزیز معتادتان شما از او می خواهيد تا رفتارهای ویرانگری که از اعتیاد او سرچشمه می گیرند را در محیط خانواده انجام ندهد. وقتی برای رفتار عزيز معتادتان در خانواده محدودیت تعيين می كنيد، بايد با جديت تمام از او بخواهيد تا اين قوانین و مقررات را رعايت كند و خودتان نیز در مورد اين خطوط قرمز هیچگاه نباید کوتاه امده و یا تخفیفی قائل شوید. بايد آمادگی اين را داشته باشيد تا عزيز معتادتان را به رعايت محدوديت هایی كه برايش تعيين كرده ايد وادار کنید. بدون شک فرد معتاد در مقابل این قوانین و محدودیت های جدیدی که شما برایش تعیین کرده اید مقاومت خواهد کرد؛ اما شما به هیچ عنوان نباید توجیه ها و دلایل او را پذیرفته و یا از روی دلسوزی و ترحم در برابر این حد و مرزها کوتاه بیایید. باید مواظب باشید که در اوج عصبانیت و ناراحتی اقدام به تعیین حد و مرز تعیین نکنید، چون حد و مرزهایی که در این حالت تعیین می شوند از روی عصبانیت بوده و احتمالا بسیار افراطی هستند و به همین دلیل مدتی بعد فراموش شده و بدون نتیجه باقی می مانند. برای مثال، فرض كنيد كه دختر شما معتاد است و بدون اينكه به شما خبر بدهد، بعضی از شب ها را بيرون از خانه به سر می برد و باعث دلشوره و نگرانی شدید شما می شود. در این حالت ممكن است شما از روی عصبانیت تهديد كنيد كه اگر يكبار ديگر بدون اطلاع  قبلی، شب را بیرون از خانه بگذراند، او را از خانه بيرون خواهيد كرد. اما قبل از اين كه چنين تهديدی را مطرح كنيد بهتر است مطمئن شوید که آيا آمادگی آن را دارید كه واقعا چنین تهدیدی را اجرا کرده و او را از خانه بيرون كنيد؟ بهتر است  قبل از هرگونه درخواست یا تعیین محدودیتی برای فرد معتاد،  مطمئن شوید آیا محدودیتی که برای او تعیین نموده اید عملی و امکان پذیر است،  و اینکه آیا شما قادر به اجرای آن هستید یا خیر. اگر حد و مرزی که تعیین کرده اید را به اجرا در نیاورید، فرد معتاد می آموزد که شما در تهدید ها و حرف هایی که می زنید جدی و مصمم نیستید و بر همین اساس  به رفتارهای ویرانگر خود ادامه داده و  اعضای خانواده را با مشکلات بیشتری روبرو خواهد کرد.
  • زندگی كردن با رنج و عذاب و اضطراب های ناشی از بیماری اعتياد برای سال های طولانی باعث می شود كه اعضای خانواده برای خود هيچ ارزش و اهميتی قائل نشوند. در خانواده ای كه اعتياد بر آن حكمفرما شده است، محدوديت ها و مقررات مربوط به رفتارهای خوب و پسنديده كاملاً به دست فراموشی سپرده می شود و در نتيجه اعضای خانواده از یاد می برند كه در محيط خانه بايد از آسايش و آرامش برخوردار باشند و هر يك از آنها از جلمه فرد معتاد بايد رفتاری سنجيده و معقول داشته باشند. در چنين شرایطی تعيين حد و مرز برای معقول و منطقی بودن رفتار فرد معتاد در محیط خانواده، از نظر اعضا كاری تقريباً ناممكن به نظر می رسد. علت اين كه اعضای خانواده فراموش کرده اند كه می توانند برای رفتارهای عزیز معتادشان  حد و مرز تعيين كنند، اين است كه سال ها    در كنار يك فرد معتاد زندگی كرده اند و زندگیشان تحت تاثیر بیماری اعتیاد قرار گرفته و در نتیجه افکار و اندیشه سالم خود را از دست داده اند. فردی كه در چنگ بیماری اعتياد اسير است، رفتاری جنون آميز از خود نشان می دهد و باعث می شود تا ديگر سایرین برای حفظ آرامش در کانون خانواده، سکوت اختیار کرده و غم و عضه هایشان را پنهان کنند. فرد معتاد دائما قول و قرارهای خود را زیر پا می گذارد اما اعضای خانواده باز هم وعده های پوچ او را باور می کنند چون به جائی می رسند که تصور می کنند دیگر قدرت انتخاب را از دست داده اند و چاره ای جز باور کردن دروغ های  عزیز معتادشان را ندارند. زمانی که اعضای خانواده  تسلیم این بیماری شدند، فرد معتاد هر کاری که دلش می خواهد در محیط خانه انجام می دهد و هیچ حد و مرزی برای رفتارش قائل نمی شود. اما آزاد گذاشتن فرد معتاد نه تنها کمکی به پاک شدن او نمی کند، بلکه در واقع به دیگر اعضای خانواده هم لطمه وارد می کند. نتیجه این می شود که شما اعضای خانواده فرد معتاد، از زندگی خود و دیگر اعضای خانواده غافل شده و همه وقت و انرژی خود را برای محافظت ومراقبت ناسالم از فرد معتاد صرف می کنید. با وجود همه بلاهائی که او بر سر شما می آورد و همه مشکلاتی که برایتان  ایجاد می کند کار شما این می شود که باز هم همه فکر و ذکر خود را معطوف به کمک کردن به فرد معتاد بکنید. با توجه به این مسائل، تعیین حد و مرز برای رفتارهای عزیز معتادتان کاری عجیب و دور از ذهن به نظر می رسد. اما در صورتی که می خواهید خودتان زندگی آرامی داشته باشید و عزیز معتادتان نیز برای پاک شدن از خود تمایل بیشتری نشان بدهد، لازم است که برای رفتارهای او در محیط خانه محدودیت و حد و مرز تعیین کنید. برای فراهم آوردن آرامش و آسایش همه اعضای خانواده، زمان آن رسیده است که به عزیز معتادتان بگوئید که سایر اعضای خانواده نیز حق دارند که  زندگی بهتری داشته باشند و شما قصد دارید که برای حفاظت از خودتان و دیگران، برای رفتارهای نادرست و ویرانگر او حد و مرز تعیین کنید.
  • با آنكه ممكن است هيچ آرزوئی جز ترک اعتیاد و پاك شدن عزيز معتادتان نداشته باشيد و تمام سعی و تلاشتان در زندگی كمك به وی برای بهبودی از بيماری اعتياد باشد، ولی برای این منظور باید اول به سلامتی و آسايش زندگی خود فکر كنيد. این موضوع بسیار مهمی است چون هدف از تعیین حد و مرز ،  کمک به فرد معتاد نيست بلكه حفظ سلامتی شما و ديگر اعضای خانواده است که در اولويت قرار دارد. تعيين حد و مرز در بلند مدت، نه تنها باعث خواهد شد تا شما  بتوانيد فرد معتاد را به قطع مصرف مواد و ترک اعتیاد تشویق کنید، بلکه زندگی  خودتان و دیگر اعضای خانواده را نیز از گزند رفتارهای خطرناک و ويرانگر فرد معتاد حفظ کرده و کیفیت آن را افزایش می دهد. برای مثال ممكن است شما از وی درخواست كنيد كه در محيط خانه مواد مصرف نکند. با مشخص کردن رفتارهایی که حاضر به تحمل کردن آنها نیستید، در واقع به فرد معتاد هشدار می دهید که زندگی و آسایش دیگر اعضای خانواده نیز مهم است.  در اين مثال، هدف از ايجاد حد و مرز برای رفتارهای عزيز معتادتان اين است كه به جای گرفتار شدن در دام رفتارهای جنون آميز و مشكلات او، به تدریج کنترل زندگی خودتان را به دست گرفته و آرامش و آسایش خود را بازیابید. 
  • باید انتظار این را داشته باشید که عزیز معتادتان در برابر هر گونه محدودیتی که برای رفتارهایش تعیین می کنید مقاومت و مخالفت کند. باید بدانید که بیماری اعتیاد در شرایط آشفتگی و جنجال رشد کرده و پیشرفت می کند؛ چون با به راه انداختن جنجال، فرد معتاد دلیل و بهانه لازم برای مصرف هر چه بیشتر مواد را پیدا می کند. اما توجه داشته باشید که این شما هستید که باید برای رفتارهای فرد معتاد حد و مرز تعیین کنید و به او بگوئید که دیگر حاضر نیستید رفتارهای ناهنجار و ناخوشایند و او را تحمل کنید و هدف شما نیز برگرداندن احترام و حیثیت از دست رفته به زندگی خانوادگی است، و در ضمن شما با این کار به فرد معتاد نیز کمک می کنید تا با عواقب اعتیاد خود روبرو شده و شانس بيشتری برای تمایل پیدا کردن به ترک اعتیاد و بهبودی پيدا كند.  ابتدا باید مطمئن شوید که فرد معتاد معنی و مفهوم محدودیت هایی که برای او وضع می کنید را فهمیده و علت آن را کاملا درک می کند.  به او بگوئید که وضع این محدودیت ها برای مجبور کردن او به قطع مصرف مواد و ترک اعتیادش نیست، بلکه هدف كم كردن اثرات رفتارهای ويرانگراو برروی  زندگی دیگر اعضای خانواده است. بگذاريد عزيز معتادتان بداند كه شما به هيچ وجه توانایی درمان کردن یا بهبود دادن بیماری اعتیاد او را نداريد، اما اجازه هم نخواهید داد که زندگی همه اعضای خانواده فدای اعتياد و رفتارهای ويرانگر او بشود. 
  • زمانی که برای اولین بار اقدام به تعیین حد و مرز تعیین می کنید، نباید امیدوار باشید که همه چیز خوب و ایده آل پیش برود و هیچ مشکلی به وجود نیاید. بیماری اعتیاد به گونه ای است که با هر گونه نظم و انضباطی مخالف است و این احتمال وجود دارد که عزیز معتاد شما در برابر محدودیت هائی که برای او تعیین کرده اید شدیدا از خود مقاومت نشان داده و یا نسبت به آنها بی تفاوت باشد. در چنین شرایطی باید به خود یادآوری کنید که شما در برابر بیماری اعتیاد ناتوان هستید و واقعیت این است که شما نمی توانید کسی را وادار به کاری بکنید. کاری که از دست شما بر می اید این است که دیدگاه و طرز فکرتان را نسبت به بیماری اعتیاد تغییر دهید. با این کار شما دیگر مجبور نیستید خودتان را درگیر رفتارهای نادرست و بیمارگونه فرد معتاد بکنید.  به خودتان یادآوری کنید که شما هم به عنوان یک انسان حق دارید که از یک زندگی سالم و آزاد بهره مند شوید و برای اینکه زندگی شما از آسیب های ناشی از اعتیاد در امان بماند، باید تلاش کنید تا در دنیای آشفته و به هم ریخته فرد معتاد گرفتار نشوید. هر اندازه محدودیت هایی که تعیین کرده اید را با جدیت بیشتری پیگیری و اجرا کنید، زندگی سالم تر و بهتری برای خود رقم خواهید زد و همچنین احتمال این که عزیز معتاد شما به نقطه ای برسد که برای تغییر دادن خودش آماده شود نیز بیشتر خواهد بود.
  • با آنكه تعيين حد و مرز در اصل برای حفظ سلامتی خانواده است، اما ممكن است برای فرد معتاد نيز سودمند باشد. با آنکه ظاهرا ممکن است اجرای این محدودیت ها برای یک فرد معتاد سختگیرانه یا ظالمانه به نظر برسد، ولی یا مقایسه این محدودیت ها، با اقداماتی که یک فرد معتاد برای بهبودی خود باید انجام دهد، متوجه خواهید شد که این قوانین چندان هم غیر عادی و سخت نیستند. کسی که بیمار است می بايست اصولی را رعایت کند، یعنی یک سری  از کارها را نباید انجام دهد و یک سری از کارها را باید انجام دهد تا به تدريج بهبود  پيدا كند. برای مثال، اگر یکی از عزیزان شما ناراحتی قلبی داشته باشد به او توصیه خواهید کرد که سیگار نکشد و داروهائی که دکتر تجویز کرده است را مصرف کند. برای این که عزیز شما از ناراحتی های قلبی خود بهبود پیدا کند، احتمالا شما برایش محدودیت هائی تعیین می کنید و تشویقش می کنید تا فعالیت هایی که برای سلامتی اش لازم است را انجام دهد. همین اصول در مورد فردی که از بیماری اعتیاد رنج می برد نیز صدق می کند. تعیین حد و مرز برای فرد معتاد باعث خواهد شد تا او عواقب و مسئولیت های بیماری خود را درک کرده و با شناخت  وضعیتی که در آن قرار دارد در مسیر بهبودی گام بردارد.

 

نمونه های حد و مرز

  • اعضای خانواده به دلیل اینکه مدت زیادی با فرد معتاد زندگی کرده اند،  فراموش می کنند که زندگی سالم چه معنا و مفهومی دارد. در برنامه های 12 قدمی حمایت از خانواده گفته می شود، در خانواده هائی که درگیر بیماری اعتیاد هستند، دیوانه ترین فرد قواعد و مقررات حاکم بر كانون خانواده را تعیین می کند! این شخص که معمولاً همان فرد معتاد است با رفتارها و اقدامات جنون آمیز خود، سایر اعضای خانواده را وادار به تغییر دادن سبک زندگیشان کرده و باعث می شود که آن ها فراموش کنند  كه خودشان نيز حق انتخاب و حق زندگی کردن دارند و بايد همانطور كه دلشان می خواهد زندگی كنند.
  • زندگی کردن تحت تاثیر بيماری اعتیاد، باعث می شود تا اعضای خانواده حس احترام و اعتماد به نفس خود را از دست داده و برای حفظ آبروی خانواده، یا به علت عشق و محبتی که به عزیز معتادشان دارند، مسیر و هدف زندگی خودشان را به دست فراموشی بسپارند و  همه وقت و انرژی خود را صرف حفاظت از فرد معتاد و رفع و رجوع كردن مشكلات و مسائلی می كنند كه او به وجود آورده است.  نگرانی و دلشوره بی وقفه درباره فرد معتاد و بلاهایی که مصرف مواد بر سر زندگی او  می آورد باعث از بین رفتن  آرامش و آسایش همه اعضای خانواده می شود. اعضای خانواده که نمی دانند هر لحظه چه بلائی ممكن است برسرشان بیاید شب و روز در نگرانی و اضطراب به سر می برند و همین اضطراب مداوم باعث می شود که فضای حاکم بر محیط خانه نا امن و دلهره آور شود. در این شرایط، اعضای خانواده هم قربانی بیماری اعتیاد می شوند و هم مانند برده ای در دست رفتارها و اقدامات جنون آمیز و خطرناک فرد معتاد اسیر می شوند.
  • به همین علت است که اعتیاد را بیماری خانوادگی می نامند. اين بیماری نه تنها زندگی فرد معتاد را تحت کنترل خود در می آورد، بلکه می تواند زندگی سایر اعضای خانواده را نیز به همان اندازه مختل و خراب كند. تعيين حد و مرز روشی است كه اعضای خانواده را از تاثيرات بیماری اعتياد مصون نگه می دارد. با این کار، آنها می توانند در همان زمان که فرد معتاد به مصرف خود ادامه می دهد، زندگی بهتر و آرام تری برای خود ایجاد کرده و فرد معتاد را نیز به داشتن تمایل بیشتر برای بهبودی از بیماری اعتیادش تشویق و ترغیب کنند. وقتی فرد معتاد از عواقب ناگوار رفتارهای خود آگاه شده و بداند که خانواده اش دیگر حاضر به تحمل اینگونه رفتارهای او نیست، بدون شک متوجه خواهد شد که اعتیادش تا چه حد دردسر آفرین است و تنها خودش است که باید تاوان رفتارهای ویرانگر خود را بپردازد. با مواجه شدن و تجربه کردن هرچه بیشتر عواقب بیماری اعتیاد، احتمال اینکه فرد معتاد از حالت انکار خارج شده و به دنبال پاکی و بهبودی باشد بیشتر خواهد شد. به همین عدلیل  تعیین حد و مرز، بهترین روش برای تشویق فرد معتاد به برداشتن اولین قدم بهبودی است. زمانی که فرد معتاد به ناچار با عواقب رفتارهای ویرانگر خود روبرو شده و بر خلاف میل و عادتش مجبور به نشان دادن مجبور شود که رفتاری مسئولانه تر از خود به نمایش بگذارد،  می توان گفت که در واقع یک قدم به بهبودی از بیماری اعتیاد نزدیک تر شده است.
  • در این قسمت نمونه هایی از محدودیت ها و حد مرزهایی که می توانید برای رفتار عزیزتان تعیین کنید ارائه شده است. توجه داشته باشید که ممکن است همه این توصیه ها برای مشكلاتی كه شما با آنها روبرو هستيد مناسب  نباشد و هر خانواده ای خودش مسئول تصمیم گیری درباره اجرای هر یک از این محدودیت ها می باشد.

 

١) از او بخواهید  تا در محیط خانه و در حضور سایر اعضای خانواده مواد مصرف نکند.

٢) از او بخواهید مواد مخدر و اسباب و وسایل مصرف مواد مخدر را در خانه نگه داری نکند.

٣) از او بخواهید  تا دوستان معتاد خود را به خانه نیاورد.

٤) برای او مشخص کنید که اگر یکبار دیگر خود را به درد سر انداخته و یا بازداشت شود، هیچیک از اعضای خانواده ضامن آزادی او نشده و یا برای او وکیل نمی گیرند.

٥) برای او مشخص کنید که دیگر به هیچ وجه از روی دلسوزی به شکوه و شکایت های او گوش نخواهید داد مگر اینکه وی برای پاک شدن خود به طور جدی اقدام کند.

٦) برای او مشخص کنید که حق ندارد تا دیگر اعضای خانواده را مسخره کرده یا به آنها زور بگوید.

٧) برای او مشخص کنید که از این به بعد هیچ پولی به او داده نمی شود.

٨) برای او مشخص کنید که ازاین به بعد کارهای خلاف او را توجیه نکرده و روی آنها سرپوش نخواهید گذاشت.

 

مزایای حد و مرز

هدف از تعیین حد و مرز برای رفتارهای فرد معتاد، تهديد كردن يا كنترل کردن مصرف مواد او نيست، بلكه هدف كم كردن تاثيرات بیماری اعتياد بر اعضای خانواده، و در نتیجه بالا بردن امنيت آن ها است. داشتن حد و مرز نه تنها به بهتر شدن كيفيت زندگی شخصی اعضای خانواده كمك می كند، بلكه باعث می شود تا فرد معتاد نیز احتمالاً برای اولین بار بطور کامل و واضح بداند که کدام یک از رفتارهای او در محیط خانه قابل تحمل و مورد قبول است.

 

تعیین حد و مرز علاوه بر  حمایت و حفاظت از اعضای خانواده و عزیز معتادتان، می تواند مزایای زیر را نیز به همراه داشته باشد:

مزایای تعیین حد و مرز برای رفتار یک معتاد

  

١. تعیین محدودیت

 فرد معتاد می داند که کدامیک از رفتارهای او در محیط خانه قابل قبول و پذیرفتنی نیست. این کار باعث می شود تا اعضای خانواده كمتر تحت تاثير اثرات ويرانگر اعتياد بر زندگی خود بوده و بتوانند زندگی بهتر و سالم تری داشته باشند.

 

٢. کسب مجدد احترام و آبرو

احترام و آبروی از دست رفته خانواده دوباره بازگشته و آنها خواهند توانست كنترل زندگی خود را به دست بگیرند.

 

٣. سلب مسئولیت

تعیین حد و مرز، فرد معتاد را تشویق می کند تا مسئولیت بیماری اعتیادش را بر عهده بگیرد. وقتی خانواده برای رفتارهای فرد معتاد حد و مرز تعیین می کند در واقع به او می گوید که فرد بالغی است كه مسئول پاك شدن و بهبودی خود می باشد و بایستی  طبق قوانين و مقرراتی كه برای حفظ امنيت و آسايش همه اعضای خانواده تعيين شده اند رفتار كند. 

 

٤. عدم وابستگی عاطفی

 تعيين حد و مرز باعث می شود تا اعضای خانواده از تاثيرات مخرب بيماری اعتياد دور بمانند. اعضای خانواده با دانستن حد و مرزی كه برای رفتار فرد معتاد تعيين شده است كمتر در دام  رفتارهای ويرانگر او افتاده و از لحاظ احساسی كمتر تحت تاثير  قرار خواهند گرفت.  زمانی که خانواده از چنگ مسائل شدید روانی خلاص شود، راحت تر می تواند افکار خود را بهبود بخشیده و بر زندگی شخصی خود تمرکز کند.  

 

٥. کسب مجدد نقش

تعيين حد و مرز باعث می شود تا هر یک از اعضای خانواده کنترل زندگی و نقش واقعی خود را به دست آورده و از زندگی كه خداوند برای آنها مقرر كرده است لذت ببرند. با تعيين حد و مرز، اعضای خانواده بار دیگر ارزش هایی كه از دست داده اند را به دست  آورده و همانطور که دوست دارند زندگی می کنند  و با اولويت دادن به تامين نیازها و خواست های خود، دیگر  زندگی خود را تباه نخواهند كرد.

 

٦. کاهش تمرکز بر معتاد

تعیین حد و مرز باعث می شود که هر یک از افراد خانواده بتوانند اهداف، برنامه ها و ارزش های خود را بازیابند. در این صورت آنها دیگر به خاطر تمرکز و توجه دائمی بر روی زندگی معتاد، زندگی خود را به نابودی نمی کشانند.

 

٧. الگوی زندگی سالم

تعيين حد و مرز باعث می شود تا خانواده فرد معتاد، با سبک زندگی  افراد سالم آشنا شده و  با ديدن اینکه  اعضای خانواده های معمولی چگونه برای خودشان احترام قائل می شوند و برای محافظت از خود و برآورده کردن نیازهایشان چگونه رفتار می کنند، از آنها الگو گرفته و برای دست يافتن به چنين زندگی سالم و پر آرامشی نسبت به پاك شدن تشويق شوند. 




مطالب مرتبط
.